divendres, 23 de novembre del 2012

SUPERMAN

Superman és un personatge fictici, un superheroi de còmics que apareix en les publicacions de DC Comics, encara que se li considera una icona cultural dels Estats Unidos.1 2 3 4 Creat per l'escriptor nord-americà Jerry Siegel i l'artista canadenc Joe Shuster el 1932, quan tots dos es trobaven vivint a Cleveland, Ohio, el van vendre a Detectiu Comics, Inc el 1938 per 130 dólares5 i la primera aventura del personatge va ser publicada en Action Comics # 1 (juny de 1938) per després aparèixer en diverses serials de ràdio, programes de televisió, pel · lícules, tires periòdiques i videojocs. Amb l'èxit de les seves aventures, Superman va ajudar a crear el gènere del superheroi i va establir la seva primacia dins del còmic estadounidense.1 L'aparença del personatge és distintiva i icònica: un vestit blau, vermell i groc, amb una capa i un escut de " S "estilitzat en el seu pit, 6 7 8 escut que s'ha convertit en un símbol del personatge en tot tipus de mitjans de comunicació.9
La història original de Superman relata que va néixer amb el nom de Kal-El al planeta Krypton, el seu pare, el científic Jor-El, i la seva mare Lara Lor-Van, el van enviar a una nau espacial amb destinació a la Terra quan era un nen, moments abans de la destrucció del seu planeta. Va ser descobert i adoptat per Jonathan Kent i Martha Kent, una parella de grangers de Smallville, Kansas, que el van criar amb el nom de Clark Kent i li van inculcar un estricte codi moral. El jove Kent va començar a mostrar habilitats superhumanas, les mateixes que en arribar a la maduresa decidiria fer servir per al benefici de la humanitat.
Encara denominat, algunes vegades, de manera poc afalagadora, com «el gran Boy Scout blau» per altres superherois, Superman també és conegut com «L'Home d'Acer», «L'Home del Matí» i «L'Últim Fill de Krypton» per el públic general dels còmics. Sota la identitat de Clark Kent, Superman viu enmig dels humans com un «tímid reporter» del diari Daily Planet de Metròpolis. Aquí treballa al costat de la reportera Lois Lane, amb la qual ha estat vinculat romànticament. Aquesta relació es va consumar amb el seu matrimoni en diverses ocasions a través de diferents mitjans i la unió es troba fermament establerta dins la continuïtat actual dels còmics.
DC Comics / Warner Bros va expandir lentament el repartiment de personatges secundaris, poders i símbols de Superman a través dels anys. Es va modificar el seu passat per permetre les seves aventures com Superboy i es van crear altres supervivents de Krypton, incloent a Supergirl i Krypto, el Superperro. A més, Superman va ser llicenciat i adaptat a una gran varietat de mitjans, des de la ràdio a la televisió i el cinema. En aquest últim es va donar la que potser sigui la seva interpretació més notable: Christopher Reeve tant en Superman: la pel · lícula (1978) com en la seva seqüela Superman II (1981), pel · lícules de Richard Donner que van rebre l'aclamació unànime de la crítica i es van tornar les pel · lícules més reeixides de Warner Bros en el seu moment. Tanmateix, les dues següents seqüeles, Superman III i Superman IV: The Quest for Peace no van tenir tant èxit a nivell de recaptació. La pel · lícula Superman Returns, que va ser estrenada el 2006, va ser poc reeixida dins dels Estats Units però a la resta del món va sobrepassar les expectatives inicials dels seus creadores.10
Des del debut de Superman han transcorregut set dècades, durant les quals el personatge ha estat recreat i renovat en múltiples ocasions. Una modificació major i significativa va ocórrer el 1986, quan l'autor John Byrne va modernitzar i va realitzar un massiu retcon al personatge, reduint els poders de Superman i eliminant diversos personatges del cànon, en una estratègia que va atreure molta atenció dels mitjans. Va tornar a aparèixer a la premsa a la dècada de 1990, quan DC Comics va publicar La Mort de Superman, una història en la qual el personatge va morir i després va reviure.
Superman ha resultat fascinant per als acadèmics i tant tesistas culturals com comentaristes i crítics han explorat l'impacte del personatge i el seu rol en els Estats Units ia la resta del món. Umberto Eco va discutir les qualitats mitològiques del personatge a inicis dels anys 1960 i Larry Niven va escriure sobre les característiques d'una hipotètica relació sexual entre el personatge i Lois Lane.11
La propietat del personatge ha estat freqüentment un objecte de disputa, Siegel i Shuster van entaular demandes en dues ocasions per recuperar la seva possessió legal. Els drets del personatge es troben de nou en discussió, ja que els canvis a la llei de drets de reproducció els van permetre a l'esposa i la filla de Siegel legar per una part dels drets, cosa que la companyia propietària de DC, Warner Bros, disputa.
Nou! Feu clic a les paraules que hi ha més amunt per editar i per veure traduccions alternatives. Omet
Traductor de Google per a empreses:Translator ToolkitTraductor de llocs webGlobal Market Finder

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada